Kwink

Op de Willinkschool gebruiken wij Kwink voor de sociaal emotionele ontwikkeling van leerlingen. 

Waarom Kwink ?

Met deze methode ondersteunen we kinderen van groep 1 t/m 8 bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden, zelfvertrouwen en weerbaarheid. Het team behandelt op een vaste manier thema’s als samenwerken, omgaan met emoties en conflictoplossing in de klas. Kwink sluit aan bij de kerndoelen van het onderwijs en werkt preventief aan een sociaal en veilig klimaat.

Op school kunnen de leerlingen dit oefenen en leren. Belangrijk voor nu en later.

Twee belangrijke pijlers van Kwink zijn:

1) Er zijn 5 bepalende groepsfases in een schooljaar:
* Forming (oriëntatie),
* Norming (normen, regels en gedragsverwachtingen),
* Storming (strijd om hiërarchie),
* Performing (klas wordt groep, in een veilig klimaat)
* Adjourning (afscheid).

2) Kwink gaat uit van 5 competenties:

* Zelfbewustzijn
* Zelfmanagement
* Besef hebben van een ander
* Keuzes kunnen maken
* Relatievaardigheden

    We willen graag positief gedrag bevorderen en ongewenst gedrag voorkomen. Met het team ontwikkelen we een gedifferentieerde gedragsaanpak passend bij onze leerling populatie.