De Willinkschool heeft een leerkracht die zich gespecialiseerd heeft tot mediacoach. In alle groepen wordt aandacht besteed aan mediawijsheid.
Op deze pagina zullen er regelmatig artikelen worden geplaatst rond de thema’s media en mediawijsheid. Via deze artikelen wordt u uitgenodigd om mee te helpen bij het ondersteunen van de ’ WIFI-generatie’. Kom in actie, praat, discussieer, maak uzelf bewust van de uitdagingen die er zijn op dit gebied. De artikelen zijn nooit de waarheid, maar voeding voor die discussie en de bewustwording. De kijktips aan het eind van het artikel zijn vaak als knipoog bedoeld.
25 manieren om te vragen aan je kind: wat voor selfies zet jij op internet?
Op sociale media speelt uiterlijk een grote rol. Uit cijfers van het CBS blijkt dat vooral meisjes urenlang op social media doorbrengen. Ze maken en beoordelen selfies en kijken massaal naar beauty-vlogs. Hoe kijken ze naar zichzelf en hoe kijken ze naar leeftijdsgenoten? Praat er met je kind over met hulp van deze vragen.
Bron: mijnkindonline.nl
Over de Week van de Mediawijsheid (november)
Media spelen een steeds centralere rol in ons leven. Dit biedt talloze nieuwe mogelijkheden, maar om deze ten volle te kunnen benutten, kunnen kinderen alle hulp gebruiken van opvoeders, leerkrachten en professionele mediamakers. De Week van de Mediawijsheid vraagt daarom jaarlijks aandacht voor het belang van mediawijsheid voor kinderen en jongeren vanaf 6 t/m 18 jaar.
Media & Respect
Nooit eerder was het zo eenvoudig om snel met anderen in contact te komen, ervaringen te delen of in discussie te gaan. Met wie dan ook, waar dan ook ter wereld. De mogelijkheden van internet en sociale media zijn ongekend. Maar ondertussen zijn we met elkaar zo snel en massaal gaan communiceren dat zorgvuldigheid, privacy bescherming en het ‘even tot tien tellen’ er vaak bij inschieten. De druk om snel te publiceren, het verlangen naar nieuwswaarde en naar een groot bereik winnen het dikwijls van integer handelen. In de jacht op veel ‘likes’ vormt het delen van schokkende beelden, kwetsende teksten of privacygevoelige informatie al lang geen taboe meer.
Online respect gaat verder dan een like
Iedereen met een smartphone kan tegenwoordig met een filmpje op internet een ‘scoop’ hebben. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat ook professionele mediamakers veel losser omgaan met journalistieke uitingen in sociale media. Zo schiet het checken van bronnen en het toepassen van hoor en wederhoor er steeds vaker bij in.
Dit jaar staat het thema ‘Media & Respect’ centraal en gaan we met kinderen in gesprek over hoe iedereen op een respectvolle manier media kan maken.
N.A.V https://weekvandemediawijsheid...
My PlayHome
Inhoud: spel waarin kinderen hun eigen verhaal kunnen maken. Interactief poppenhuis met woonkamer, tuin, keuken, badkamer en slaapkamers waarin je de bewoners van alles kunt laten doen. Er valt eindeloos veel te ontdekken en elk kind kan zijn of haar eigen verhaal maken. Goed voor de taalontwikkeling, sociaal-emotionele ontwikkeling en voor het spelenderwijs aanleren van nieuwe handelingen. Eindelijk mogen ze hun eigen ei bakken! Geschikt voor kinderen vanaf 3 jaar, maar ook voor oudere kinderen leuk.
Voor iPhone, iPad en Android € 3,59.
Topo Nederland
Voor de middenbouw zijn er talloze apps om tafels te trainen, maar topografie trainen is minstens zo belangrijk. De appbouwer van de Topo-apps, Sander Bosch, heeft heel veel versies gemaakt waarin je met een vliegtuig over het gebied vliegt dat je gaat oefenen. Door het vliegtuigje sneller te zetten, maak je het zo moeilijk mogelijk.
Android € 1,99. EDUAPP.NL/APPS/TOPO-NEDERLAND-HD
Macchinarium
Een prachtig vormgegeven game waarmee leerling enthousiast te maken zijn voor techniek. In de game ga je met je robotmannetje door allerlei kamer en werelden om technische problemen op te lossen. De werelden hebben allemaal een kaart met hints, waardoor je weet wat je moet doen. Het is aan te raden met een ander samen te werken en de opdrachten uit te voeren.
IOS € 4,99. EDUAPP.NL/APPS/MACHINARIUM
Pim en Pom op safari
Inhoud: interactief verhaal, liedje en een spel: Raad het dierengeluid. Pim en Pom beleven een spannend avontuur met allerlei wilde dieren. Zijn ze echt in Afrika of toch gewoon in hun eigen tuin? Ook al slaat de lezer zelf de bladzijden om, deze uitgebreide app is meer dan alleen een verhaal. Zo komen de illustraties tot leven na aanraking. Sterretjes laten kinderen precies zien waar ze het scherm moeten aanraken voor de grappige animaties. Ook het lied en spelletje zijn een feestje voor peuters.
Voor iPhone, iPad €1,79, Android €1,59
Gamen geeft problemen
Na wisselende berichten uit het mediaveld, nu dan eindelijk deel 2 over games. Hoewel er de afgelopen maanden onderzoeken verschenen met alleen maar voordelen , blijven de nadelen van games en voor gamers gewoon ‘staan’. Herm Kisjes en Erno Mijland wederom aan het woord.
Recente onderzoeken geven aan dat een kleine minderheid van de jongeren problemen heeft bij gamen. Het is de verwachting dat deze groep gaat groeien, enerzijds omdat het aantal jongeren dat gamet nog altijd toeneemt en anderzijds omdat jongeren steeds meer tijd besteden aan het gamen. Gamen is een relatief nieuw begrip. De meeste begeleiders van nu zijn er zelf niet mee opgegroeid. Vaak leidt bezorgdheid over kinderen tot niet reageren of tot verbieden. Jammer; in gesprek gaan en blijven levert meer resultaat op.
Welke problemen geeft gamen dan?
''Ik ben begonnen met gamen omdat er dingen in mijn leven zijn gebeurd waar ik liever niet constant aan wil denken. Ik zag het als een moment van rust. Op een bepaald moment deed ik het te vaak waardoor vriendinnen en vrienden verloor.''
''Soms wil ik stoppen, maar dan begint er bijvoorbeeld net een nieuwe race met veel vrienden en dan blijf ik toch racen.''
Tot zover dit games-tweeluik. Bepaalde uitspreken zijn verkort of samengevat weergegeven. Voor wie meer wil weten:
ISBN 978 94 90484 01 9
Games
Een tweeluik over games, met in het eerste deel louter voordelen.
In It’s all in the game leggen ruim 300 gamers uit wat er zo geweldig is aan gamen.
''Het heeft me een plekje gegeven om mijn agressie en emoties kwijt te kunnen. Ik kan er helemaal in opgaan.''
''Ik heb inmiddels meer van gamen geleerd dan wat menig opleiding me had kunnen bijbrengen.''
''Het staat buiten je dagelijkse leven en biedt je de vrijheid je eigen leven achter je te laten.''
Bron: It’s all in de game – Herm Kisjes en Erno Mijland
Instanties die zich met mediawijsheid en veel van wat daar bij hoort, bezig houden.
www.ikbenoffline.nl
De Nationale Academie voor Media & Maatschappij
De Nationale Academie voor Media & Maatschappij is een idealistisch instituut dat beoogt burgers te ondersteunen bij het ontwikkelen van kennis, vaardigheden en mentaliteit met betrekking tot relevante mediaontwikkelingen, zodat burgers in staat zijn de media op positieve wijze te benutten ten behoeve van hun eigen professionele en persoonlijke doelstellingen.
De Academie biedt trainingen en opleidingen aan specifieke beroepsgroepen, zodat zij de mediaontwikkelingen herkennen, begrijpen, toepassen en evalueren in hun eigen werkveld. Het gaat hierbij om beroepsgroepen zoals het onderwijs, de bibliotheek, jeugdzorg en -hulpverlening, lokale overheden, politie en justitie, bedrijfsleven en maatschappelijke instellingen.
Stichting De Kinderconsument is opgericht in 2001 en komt voort uit het project Jeugd & Internet van Jantje Beton. Stichting De Kinderconsument houdt zich als eerste organisatie in Nederland bezig met kinderrechten in de multi media maatschappij (vanaf het jaar 2000). Voorlichting over cyberpesten heeft onze grote aandacht. Lees en kijk naar onze publicatie.
Voorlichting voor ouders, jongeren, kinderen en professionals
We komen graag naar scholen, bibliotheken etc. om onze ouderavonden en workshops te geven. Zie hiervoor: www.ouderavond.nl
Over stichting Mijn Kind Online
Stichting Mijn Kind Online is een kenniscentrum jeugd en (digitale) media. We zijn gevestigd in Amsterdam.
Onze ambitie: gelijke digitale kansen
Ons werk staat in het teken van één belangrijk streven: alle kinderen kunnen media inzetten voor de eigen ontwikkeling, het eigen welzijn en dat van anderen. Ze profiteren optimaal in hun ontwikkeling van de mogelijkheden die media en technologie bieden doordat:
‘Met app wordt lezen spannender en leerzamer, maar het geeft geen menselijke warmte’
Niels Bakker van Stichting Lezen is overtuigd van de kracht van voorlezen en wijst op de vele onderzoeken die aantonen dat het taal- en leesvaardigheid en de sociaal-emotionele ontwikkeling bevordert. Voorlezen is positief en interactief voorlezen is volgens hem nog beter. ‘Suzanne Mol heeft dit in 2010 uitgebreid onderzocht en ontdekte dat vragen stellen over afbeeldingen, gebeurtenissen en karakters bijdraagt aan de ontwikkeling van de woordenschat. En een recent onderzoek van Coosje van der Pol wijst uit dat wanneer je extra aandacht besteedt aan emoties zoals jaloezie en verlegenheid in het verhaal, kinderen zich ook in het echte leven beter kunnen inleven in andere mensen.
Zelfstandig
Een voorlessapp biedt interactiemogelijkheden voor het kind, dat is wel zo handig als je als ouder even niet kunt voorlezen. En bovendien wil je kind ook graag zelfstandig lezen. Met een app wordt lezen voor kinderen vaak spannender en leerzamer. Toch blijft het belangrijk te beseffen dat een app geen menselijke warmte geeft. De aandacht en betrokkenheid tussen ouder en kind die samen een boek beleven, is ontzettend waardevol en niet te vervangen. Gelukkig hebben de meeste applicaties de mogelijkheid de voorleesstem uit te schakelen zodat jezelf kunt voorlezen.
Taalachterstand
Met een voorleesapp wordt het verhaal verrijkt met animaties, meerkeuzevragen, een soundtrack of de mogelijkheid in te zoomen op details. Maar de digitale toepassingen van het boek bieden niet altijd een meerwaarde. Daisy Smeets promoveerde onlangs aan de Universiteit van Leiden op de invloed van boekenapps op de taalontwikkeling bij kinderen. Ze ziet de voordelen maar toont ook aan dat je goed stil moet staan bij wat wel en geen toegevoegde waarde heeft. Dat kan per kind verschillen. Zo onderstreept achtergrond muziek de emoties van personages en vergroot daarmee het tekstbegrip. Het effect daarvan is positief bij kinderen met een normale taalontwikkeling, maar niet bij kinderen met een behoorlijke taalachterstand. Zij hebben al zoveel moeite met het verstaan en begrijpen van de voorleesstem dat muziek en geluid het leren van nieuwe woorden belemmert.
Hoe kies ik?
Let bij het kiezen van een app van een voorleesboek dus vooral op de unieke ontwikkeling van jouw kind. Met dat in het achterhoofd zijn er drie dingen aan te wijzen waar je aandacht aan kunt besteden:
Is de app het aantrekkelijk? Dus zijn de illustraties mooi en rustig, geeft het leesplezier?
Is de app het betrouwbaar?
Is het geheel gebruiksvriendelijk en hoef je bijvoorbeeld niet lang te wachten bij het laden van de pagina’s.
De toekomst
Voorleesapps worden steeds populairder. Meer dan de helft van de inzendingen voor de Media Ukkie Award, een prijs voor de beste app voor kinderen tussen de 0 en 6 jaar, betreft een voorleesapp. Maak er vooral rustig kennis mee. Let daarbij op de wensen van je kind en de balans tussen spel en plezier aan de ene kant en leesvaardigheid aan de andere. En hoe waardevol het ook is dat een kind zelf in het verhaal kan duiken, vergeet niet dat je als ouder de mooiste voorleesstem hebt. Gewoon net als opa en oma vroeger met een papieren boek in de handen en een kind op schoot kan/moet nog steeds, de voorleesapps zijn een mooie aanvulling.
Naar: Mediawijs van Erik Ouwerkerk. Primaouders, maart 2013
http://magazine.primaouders.nl...
De WIFI-generatie staat op.
Er is een revolutie gaande. Een verandering die met enorme snelheid op ons afkomt. Het heeft ingrijpende gevolgen voor onze manier van opvoeden, voor onze onderwijsmethoden, maar ook voor onze regelgeving en bedrijfsvoering.
‘We won’t know what hit us’ als we niet open staan voor deze omwenteling. Er is namelijk een ware WIFI-generatie aan het ontstaan. Kinderen en jongeren die continu online zijn via de modernste gameconsoles of smart-phones. U moet niet denken dat deze laatste apparaten voor hen slechts een telefoonfunctie hebben. Nee, de toestellen bieden de WIFI-generatie onbeperkt toegang tot het mobiele netwerk met al zijn mogelijkheden. Op elk gewenst moment en op elke gewenste locatie. Buiten ons blikveld. Zonder begeleiding. In totale privacy.
Een generatie die buiten ons blikveld opgroeit
De WIFI-generatie is vliegensvlug wat betreft haar technische vaardigheden. Daarin streeft ze ons als volwassenen voorbij. Er is sprake van een ware generatiekloof, die onze rol niet gemakkelijker maakt. Maar kinderen blijven kinderen . Technisch vaardig, maar wel vogelvrij. De WIFI-generatie, die bestaat uit steeds jongere kinderen, beschikt nog niet over voldoende sociaal-emotionele vaardigheden om verantwoord met media om te gaan: het interpreteren en verwerken van beelden, het omgaan met geweld, seksualisering en digitaal pesten, het vinden van de juiste informatie, het beoordelen van mediabronnen, het verantwoord chatten op profielsites en het bewustzijn over privacy.
De invloed van de media op onze jeugd is al jaren groot. De media voeden de jeugd mede op en beïnvloeden hun wereld- en zelfbeeld. Maar de media-invloed neemt pas schrikbarend toe als het toezicht van een volwassene wegvalt. Zoals bij de WIFI-generatie.
En dat terwijl kinderen en jongeren recht hebben op onze begeleiding. Kinderen hebben recht op opvoeding, educatie, veiligheid, respect en authenticiteit, het zijn namelijk de basiswaarden. Wanneer wij als volwassenen onze ogen niet openen voor de razendsnelle revolutie van het mobiele internet en niet voldoende anticiperen op de toekomst van de WIFI-generatie, komen deze kinderrechten in het gedrang.
Het is onze taak kinderen en jongeren te begeleiden zodat zij zich kunnen ontwikkelen tot bewuste, kritische en actieve mediaconsumenten en ook als mediaproducenten. Maar hoe doen wij dat in het geval van de WIFI-generatie die buiten ons gezichtsveld bepaalt wat zij hoort, ziet of leest en zelf bepaalt hoe zij met de media omgaat? Het wordt tijd om de snel toenemende invloed van de media op onze kinderen te erkennen en in actie te komen. Zowel thuis als op school moeten wij ons inzetten om de ‘mediawijsheid’ van kinderen te verbeteren.
De jeugd heeft recht op mediawijsheid. Het bestaat uit kennis, vaardigheden en mentaliteit die de jeugd nodig heeft om zich op een goede manier staande te houden in een wereld vol media. Sterker nog, in het geval van de WIFI-generatie: de media zijn hun wereld! Letterlijk dag en nacht ‘connected’. Met de media, met elkaar. Nooit tijd om ‘stil te staan’ bij alle beelden en geluiden.
Uit De WIFI-generatie. Liesbeth Hop en Bamber Delver